Då var målet nått.

För 12 dagar sedan så startade jag min cykelresa nere i smygehuk. Då var målet att cykla genom hela Sverige så långt som möjligt och sedan gå sista biten in till treriksröset. Idag så kom jag slutligen fram. Jag har väl haft tur o inte haft så mycket regn på mig genom Sverige men det har varit kyliga dagar o inte så himla mycket sol. Den här sista dagen däremot har varit helt fantastiskt väder. Startade 06.30 imorse från Karesuando och åkte över på finska sidan. Vägen följer nästan älven Muonio hela tiden som skiljer Sverige o Finland. Den är väldigt platt så det är förhållandevis lättcyklat inledningsvis. Det är nog den häftigaste 11 mils tur jag cyklat. Vilka raksträckor och vilka vyer. Det blev mer o mer fjällvärld ju längre norrut jag kom. Jag mätte en raksträcka till ca 5 km(så långt som jag såg). Ända bakslaget på cykelturen var när det plötsligt stod vägbygge o efter några hundra meter så var det grus. Det var ju bara börja gå igen utan att veta hur långt det var.  Som tur var så var den bara 300-400 meter lång. Det kom dock 5 till sådan partier, de var dock ännu kortare så det tog inte så lång tid.
Väl framme i Kilpisjärvi så var det upp med tält o se vad som skulle med på nästa del av dagens etapp. Startplatsen låg ett par  kilometer längre bort så jag tog cykeln och ställde den vid parkeringen.
Inte helt lätt att tyda skyltningen på finska. Vad heter treriksröset på finska? Hade jag ingen aning om. Frågade en lite äldre dam o pekade åt vilket håll och vilket av alla ord som betydde treriksröset. Hon såg mycket tveksam ut och påtalade flera gånger hur långt det var och pekade på 12km. Hon tyckte nog inte jag hade den sedvanliga klädseln för att vandra in dit. Hon önskade mig lycka till i allafall. Började springa direkt o det bar i väg upp o upp. Varvade mellan promenad o löpning. Väl uppe på vandringens högsta punkt så var sagolika vyer. Så bar det av utför o det blev svårt att springa så mycket,det var mycket lösa stenar och trixiga stigar.
Efter 2 timmar ungefär så var jag framme, njöt av vyerna en stund och att faktiskt nått resans mål. Valde att ta båten tillbaka, man fick dock gå 2-3 kilometer då också. Väl tillbaka i kilpisjärvi så var jag ju tvungen att hämta cykeln, så 10 minuter löpning innan jag kunde sätta riktning mot tältet och en dusch.  känner mig nu ganska nöjd med den här dagen o hela resan, tyvärr så resulterade den i ett ömmande knä efter löpningen. Som tur är så visade det sig att det går bussar härifrån till karesuaando (den finska sidan)
Jag hade dock redan bestämt mig för att ta bussen tillbaka även om cykelvägen var fantastisk så sänktes motivationen något. Nu återstår dock några bussresor och en lång tågresa innan jag är hemma hos min fantastiska familj som har stöttat mig i denna resa. Det ska också bli spännande o se om det finns nån cykelkartong på intersport i Kiruna som jag beställt. Cykeln ska nämligen få åka buss medan jag åker tåg😀







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Då var det roliga slut....

Så lite packning som möjligt...